Cabaran Bride Me 2011 : Pertandingan untuk mak andam Malaysia

Bagi jurusolek atau mak andam yang berminat menyertai cabaran ini, mereka boleh mengisi borang dalam laman sesawang http://bridemechallenge.blogspot.com dan menyertakan foto mereka di samping model yang disolekkan itu.

Tiada sebarang yuran penyertaan dikenakan. Untuk maklumat lanjut boleh kunjungi laman sesawang itu atau hubungi 03-22987219. Tarikh tutup penyertaan pada 31 Mac ini.

-----------------

Solekan dan andaman yang menarik sentiasa menjadi nadi kepada sesebuah majlis perkahwinan.

Selain katering, pelamin serta makanan yang dihidangkan kepada tetamu, dua elemen utama itu disifatkan daya penarik si pengantin lalu tidak hairan ia dijadikan perkara pertama dalam merancang sesebuah majlis perkahwinan.

Atas faktor itu, Triple Seven Ventures dan Cosmic Rain Sdn Bhd menganjurkan pertandingan khusus untuk mak andam di seluruh Malaysia bagi menghargai bakat mereka, sekali gus memberi peluang mengembangkan bakat itu di luar negara.

Pengarahnya, Mohanaapriya Sina Raja, berkata Cabaran Bride Me 2011 ini tidak hanya untuk jurusolek atau mak andam yang sudah mencipta nama, tetapi turut memberi peluang kepada muka baru untuk mempersembahkan hasil kreativiti mereka.

“Industri perkahwinan di Malaysia ketika ini berkembang pesat lalu ia berjaya menarik ramai jurusolek serta mak andam muda yang amat kreatif serta berani berdepan saingan dalam kalangan mak andam sedia ada.

“Jadi, Cabaran Bride Me ini ibarat platform untuk mereka, juga yang lebih berpengalaman untuk mengetengahkan bakat dalam lingkungan pelanggan antarabangsa,” ujarnya.

Capaian kepada pelanggan antarabangsa yang dimaksudkan Mohanaapriya itu ialah tiket pergi-balik ke Dubai untuk juara yang membolehkannya menyertai pameran perkahwinan terbesar di Timur Tengah pada April 2012.

Kata Mohanaapriya, Cabaran Bride Me yang julung kali diadakan awal bulan depan bakal menyaksikan peserta bertanding dalam dua kategori iaitu perkahwinan Melayu dan India. Hanya lima yang akan berentap di final pada 10 April ini.

“Pertandingan ini akan diadakan ketika Ekspo Perkahwinan Melayu/India di Pusat Pameran Mid Valley awal April dengan 20 peserta akan dipilih terlebih dulu oleh juri untuk membolehkan mereka ke separuh akhir pada 8 dan 9 April.

“Lima jurusolek atau mak andam daripada dua kategori itu seterusnya ke final dan tiga juri profesional akan menentukan juaranya.

“Antara kriteria dicari adalah kreativiti dan kesesuaiannya dengan andaman yang dilakukan,” katanya yang juga bekas Ratu Malaysia/India 2001.

Jelasnya, setiap peserta diberi kelonggaran untuk menentukan tema dan solekan yang mereka mahukan serta bebas memilih model untuk dipersembahkan.


Syampu : Rangkaian Asience Shine Therapy rawat rambut bermasalah

Rangkaian Asience Shine Therapy terbaru ini mengandungi ‘Asian Energy Essence’. Ianya gabungan lima bahan kandungan semula jadi yang berkhasiat untuk rambut, iaitu Protein Mutiara, Ekstrak Kulit Halia, Ekstrak Aloe Vera, Minyak Bunga Camellia dan Ekstrak Ginseng. Formulasinya dipertingkatkan lagi dengan Ekstrak Soya yang membantu memulihkan kualiti rambut.

Shine Therapy juga diperkuatkan lagi dengan Teknologi Pencantikkan Rambut M-18 yang menghantarkan elemen-elemen organic dalam gabungan ‘Asian Energy Essence’ dengan meresapi ke dalam bahagian teras rambut, lantas merawat dan meningkatkan ketumpatan setiap helaian rambut.

Rambut menjadi lebih menawan dengan memulihkan penyalut yang melindungi rambut, kerana tanpanya, rambut akan rapuh dan berkurangan akibat terdedah kepada penggayaan dan pengeringan rambut, sinaran UV dan produk-produk kimia.


Produk Penjagaan Rambut Asience menyediakan rangkaian yang lengkap untuk pelbagai jenis dan keperluan rambut. Selain daripada rangkaian Shine Therapy, Asience juga menawarkan rangkaian Inner Rich dan Nature Smooth. Rangkaian Inner Rich diformulasikan untuk membaikpulihkan rambut yang kering, kerinting, yang rosak dan mudah rapuh, demi mengembalikan kecantikan dan kilauan semula jadi.



Ianya mengandungi ‘Asian Energy Essence’ dan diperkukuhkan lagi dengan Ekstrak Madu Ratu Lebah (‘Royal Jelly’) untuk memastikan rambut sihat dari dalam. Rangkaian Nature Smooth pula dicipta untuk rambut yang kerap kusut dan layu.

Ianya juga diperkayakan dengan ‘Asian Energy Essence’ dan Ekstrak Rockweed yang membantu menggiatkan dan menghidupkan kembali rambut yang tidak bermaya dan kusam, akibat kulit kepala yang berminyak dan kerosakan akibat kekusutan rambut. Produk ini menjadikan rambut terasa ringan dan sihat bermaya, dari akar rambut hinggalah ke hujungnya.

Selain daripada keperluan penjagaan rambut, Asience bercita-cita untuk membantu wanita Asia mencapai keyakinan dan kepercayaan diri masing-masing. Sejajar dengan slogan ‘Empowering Asian Beauty’, Asience mempunyai objektif untuk memberikan wanita rambut yang sihat, bermaya dan dicemburui ramai, lantas meningkatkan kepercayaan diri dan kegembiraan yang datang daripada penampilan yang penuh dengan keyakinan.


“Apabila wanita berkeyakinan tinggi dan merasai dirinya kelihatan jelita, kami percaya bahawa mereka mampu merealisasikan potensi diri yang sebenar dalam semua jenis keadaan,” kata Elizabeth Choon lagi.

“Oleh kerana itulah Asience sentiasa memperbaiki mutu produk-produknya dengan teknologi moden dan inovasi terkini untuk memberikan wanita Asia solusi produk penjagaan rambut yang membantu menyerlahkan lagi personaliti mereka yang cantik menawan dan dengan penuh keyakinan.”

Rangkaian Asience boleh didapati di kedai-kedai Watson’s terpilih, pasaraya JUSCO dan AEON Wellness. Syampu dan perapi berharga RM14.90 untuk saiz 220ml dan RM26.80 untuk saiz 530ml. Sementara itu, produk rawatan pula berharga RM26.80 untuk 180g.

Genefique Youth Activator : Serum Kecantikan Mesti Dimiliki 2011

Genefique Youth Activator, penyegar semula gen yang dihasilkan jenama kecantikan mewah Perancis, Lancome, diumumkan sebagai serum kecantikan yang mesti dimiliki wanita Malaysia untuk tahun 2011.


Keberkesanan serum ini terbukti apabila sudah tiga juta botol yang terjual dalam masa 18 bulan sejak dilancarkan pada Mac 2009, sekaligus menjadikannya pelancaran produk yang paling berjaya dalam sejarah 75 tahun Lancome.

Genefique Youth Activator merupakan hasil kajian 10 tahun yang menemui hubungan antara keremajaan kulit dengan gen seseorang. Punca keremajaan kulit seseorang itu terdapat dalam gen mereka yang berada dalam protein remaja khas yang boleh ditemui pada permukaan epidermis (lapisan atas kulit). Apabila protein ini hilang kerana peningkatan umur, Genefique Youth Activator bertindak untuk mengalakkan aktiviti gen remaja bagi menghasilkan protein yang memberikan sifat kulit muda.

Keberkesanan serum ini disebabkan dua bahan utamanya iaitu Bio-Lysat dan Phytosphingosine. Bio-Lysat bertindak sebagai penggalak untuk menghasilkan gen utama yang serupa seperti kulit muda sementara Phytosphingosine ialah molekul yang memulakan sintesis protein yang memberikan ciri-ciri keremajaan pada kulit.

Genefique Youth Activator dijual pada harga RM295 bagi 30ml dan RM580 bagi 75ml. Untuk maklumat lanjut, layari www.facebook.com/LancomeMY

Farmasi Colours Cosmetic (FCC) dari Turki - Kosmetik Halal

SEKALIPUN mahu kelihatan cantik, wanita Muslim perlu berhati-hati supaya tidak terjebak menggunakan produk kosmetik tidak halal.

Kehadiran Farmasi Colours Cosmetic (FCC) dari Turki yang dijamin halal dalam pasaran Malaysia sejak tiga tahun, sebenarnya telah memberi peluang kepada wanita di negara ini untuk menggunakan kosmetik tanpa was-was.

Pengarah Eksekutif di Naturalife Solution Sdn. Bhd., Ili Zawani Datuk Ismail, 24, berkata, beliau juga tidak menyangka usahanya membawa masuk FCC di negara ini akhirnya telah membawa kejayaan yang diharapkan.

Lagi pun katanya, nama FCC sudah lama terkenal di 50 buah negara di seluruh dunia.

''Sambutan pelancaran FCC sejak tahun pertama lagi sudah di luar jangkaan,'' katanya ketika ditemui di pejabatnya di No 6-2, Jalan USJ 21/7, USJ 21, Business Centre, Subang Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Bagaimanapun jelas gadis berusia 24 tahun ini, beliau juga tidak menjangka akan menjadi 'taukeh kosmetik' di usia yang masih muda.

Kata Ili Zawani, walaupun sebelum ini beliau bukannya seorang yang suka menggenakan solekan kecuali pada majlis tertentu sahaja, FCC membuatkan beliau mula mendalami seni solekan.

''Biasanya sebelum ini saya lebih sukakan gaya sederhana iaitu hanya memakai bedak, pembayang mata dan gincu bibir sahaja apabila keluar rumah,'' ujar anak kedua dari tiga adik beradik ini.

Ceritanya pembabitan awal dalam dunia perniagaana bermula ketika beliau berada pada tahun akhir ketika mengikuti kursus sijil tambahan daripada badan perakaunan profesional, The Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) di Kolej Universiti Sunway.

''Ayah pula secara tiba-tiba sahaja menyerahkan tanggungjawab menerajui Naturalife Solution yang ketika itu menghadapi masalah disebabkan tidak diuruskan dengan baik,'' katanya.


Bagaimanapun IIi Zawani mengakui tidak dapat menolak hasrat ayahnya itu sekalipun ketika itu beliau tidak berada di dalam keadaan bersedia untuk menjadi usahawan.

''Hasil dari pembacaan di dalam Internet akhirnya saya terjumpa dengan satu jenama kosmetik yang dikeluarkan dari Istanbul, Turki,'' katanya.

Katanya, daripada pertemuan dengan pengeluar akhirnya Ili Zawani mendapat peluang sebagai pengedar kosmetik FCC dan yakin FCC mampu bersaing dengan jenama kosmetik lain yang telah lama berada di negara ini memandangkan ia berstatus produk halal.

Di samping itu, katanya, pengguna juga mempunyai banyak pilihan dengan menikmati kualiti kosmetik yang setaraf dengan jenama terkenal.

"FCC memberikan pilihan ini kepada pengguna dan ternyata daripada sambutan yang diberikan menunjukkan kosmetik ini semakin diterima wanita Malaysia,'' ujarnya.

Bagaimanapun kata Ili, setakat ini kosmetik FCC hanya boleh dibeli di pusat membeli-belah tertentu seperti Parkson, Jusco dan terbaru di Carrefore, Subang Jaya.

Oleh SHOLINA OSMAN

Francais Dios

Dah penat makan gaji ingin bekerja sendiri? Tetapi bekerja sendiri tentunya perlukan pengalaman dan modal. Kadang-kadang ada yang berpengalaman tetapi modal menjadi penghalang.

Dios Astana Bridal mempunyai penyelesaian kepada masalah itu terutama kepada mereka yang berhajat untuk memilik butik pengantin sendiri, tetapi tidak ada modal.


Sesiapa sahaja yang ingin berniaga sendiri terutama mereka yang berada dalam lapangan yang sama dengan Shana harus bijak mengambil peluang perniagaan francais yang ditawarkan oleh Dios Astana Bridal.

Dengan konsep perniagaan francais premis tiga tingkat, Dios Astana Bridal menawarkan pelbagai produk kraf tangan dan kelengkapan andaman perkahwinan.

Menurut Pengarah Urusan Dios Astana Bridal, Zaidi Osman di atas sokongan dan permintaan pelanggan, Dios telah mengembangkan sayap perniagaannya dengan membuka cawangan di beberapa negeri di Malaysia iaitu Johor, Perak, Kedah dan

Kelantan.

Di samping itu, Dios juga melaksanakan strategi memperluaskan pasaran melalui peluang perniagaan berbentuk francais kepada usahawan yang berminat menceburi bidang perniagaan barangan kraf tangan perkahwinan dan kelengkapan andaman.

"Strategi serampang dua mata dipraktikkan di mana cawangan-cawangan Dios berkenaan akan berfungsi sebagai pusat sokongan kepada bakal-bakal outlet francais di masa hadapan," katanya ketika ditemui di premisnya yang terletak di Puchong Prima, Selangor, baru-baru ini.

Zaidi berkata, antara kriteria utama yang perlu ada bagi pemohon program francais ialah berusia 28 tahun ke atas, memiliki kedudukan kewangan yang kukuh, tidak disenarai hitam oleh institusi kewangan, berminat dan memiliki kesungguhan yang tinggi serta berdedikasi, berdisiplin dan boleh mengikuti produser latihan yang ditetapkan.

"Produk yang ditawarkan adalah pelbagai dan mengikut trend masa kini selain itu kami memiliki kelompok pelanggan tetap terdiri daripada bakal pengantin, juru andam dan perunding perkahwinan," jelas Zaidi.

Dios yang telah mula beroperasi hampir 10 tahun yang lalu telah memiliki sistem pengurusan dan kawalan maklumat cawangan yang efektif.

Zaidi berkata, Dios menawarkan pelbagai koleksi busana dan pelamin dengan rekaan terkini dan aksesori daripada hujung kaki hingga ke hujung rambut. Ini termasuk fabrik renda dan songket, gaun, baju persalinan dan lain-lain. Bagi melengkapkan gaya keanggunan, perhiasan seperti cucuk sanggul, mahkota dan set rantai. Di samping itu turut terdapat, kasut dengan pelbagai rekaan dan saiz yang berbeza disediakan.

"Fokus operasi Dios adalah membekal dan menyediakan barangan kraf tangan perkahwinan dan kelengkapan andaman secara pukal kepada cawangan dan bakal outlet francais. Dengan kekuatan tenaga kerja yang terlatih, Dios melaksanakan konsep 'in-house production' bagi menghasilkan sebahagian produknya selaras dengan keperluan dan permintaan pelanggan.

Penekanan daripada segi mutu barangan amatlah dititikberatkan dalam proses penghasilan produk bagi menjaga kepercayaan dan penjenamaan produk Dios dalam kalangan pelanggan. "Daripada aspek penyimpanan stok, pembungkusan dan kaedah penghantaran barangan juga dilaksanakan secara sistematik," jelasnya.

Untuk maklumat dan pertanyaan lanjut, hubungi 03-8063 3020 / 012 - 201 9110 atau layari www.diosastana.com.my.

Kedai Beg Online Elaine Daly : http://thedalystore.com

Elaine Daly telah mengusahakan perniagaan beg berjenama dirinya sendiri, Daly Bags, secara atas talian.


"Beg berkenaan dihasilkan di Indonesia, tetapi rekaannya dilakukan sendiri oleh saya. Ia baru saja dimulakan, begitupun sejak tahun lalu lagi saya sudah melakukan persediaan termasuk kajian mendalam, sebelum benar-benar mengusahakannya," katanya, sambil berpesan, peminat yang ingin mendapatkan beg itu bolehlah melayari laman http://thedalystore.com

http://postsecret.my : Share your secret Malaysia Style

Have a deep dark secret that you wish you could share it to the world yet, still be able to hide yourself from all the brutal judgement and mean assumptions from the world? Try PostSecret.


Share your secret by submitting them online at http://postsecret.my

DiGiSuperReload - Lebih Ganjaran Untuk Anda!



DiGi bakal menghujani anda dengan pelbagai ganjaran menarik setiap kali anda isi semula dengan pelan-pelan DiGi Prepaid™, tetapi apakan daya, setiap promosi menarik pasti mempunyai tempoh masa yang terhad. Sila ambil perhatian bahawa promosi ini akan berlangsung dari 1st March - 31st March sahaja. Jadi jika anda gemar mengumpul ganjaran-ganjaran menarik, tungga apa lagi - isi semula sekarang juga. Lebih banyak anda isi semula, lebih banyaklah ganjaran yang bakal anda dapat! Cepat! Kongsilah berita gembira ini dengan rakan- rakan anda!

Maklumat lanjut, klik di sini


Bio-Oil mengatasi masalah regangan ibu hamil

Jangkamasa 40 minggu yang dilalui sepanjang mengandung belum tentu cukup sebagai persediaan untuk menjadi seorang ibu. Terutama buat mereka yang kali pertama melaluinya, pengalaman menguruskan 'manusia kecil' yang baru menjengah ke dunia pastinya menyukarkan.

Kekok untuk kali pertama mengendong bayi, menyusu, memandikan dan menguruskan pelbagai perkara. Ibarat perlu bersiap sedia 24 jam, itu belum lagi dikira kira masalah lain seperti kembung, ruam dan sebagainya.

Kerana itu mereka yang baru pertama kali bergelar ibu perlukan panduan dan tunjuk ajar daripada mereka yang lebih berpengalaman. Bio-Oil, jenama yang sangat akrab dengan mereka yang bergelar ibu memulakan inisiatif menawarkan bilik rundingan dalam penjagaan antenatal secara percuma di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang.

Sebuah bilik khas disediakan dengan bidan bertauliah serta berpengalaman luas dalam bidang tersebut sedia melayan sebarang soalan bakal ibu dan mereka yang baru bergelar ibu.

"Ini merupakan sebahagian daripada program komuniti Bio-Oil. Kami memahami bagaimana perasaan seorang bakal ibu dan ibu yang baru pertama kali melalui detik tersebut kerana kami juga seorang ibu," kata Low Hooi Wan, Pengurus Bahagian Nuvanta Sdn. Bhd. yang mengedarkan jenama tersebut.

Sebagai ibu katanya, banyak perkara yang mereka ingin tahu dan tidak semua ibu berpeluang mengakses Internet untuk mendapatkan maklumat yang mereka mahukan. Kata beliau, pihaknya juga bercadang untuk menambah bilik seumpama di hospital lain dan berharap mendapat sokongan daripada badan-badan terlibat untuk berkerjasama menjayakannya.

Bercakap mengenai pengalaman sepanjang tempoh kehamilan pula, kata beliau, kesan regangan antara perkara yang dialami oleh kebanyakan bakal ibu. Tanda hitam hodoh di pinggul, perut dan paha ibarat igauan ngeri buat mereka yang melalui pengalaman itu.

Walaupun ia wujud pada bahagian yang bertutup, namun kehadirannya membuatkan wanita berasa tidak selesa dan rendah diri.

Bio-Oil menjadi diyakini wanita seluruh dunia dalam mengatasi masalah regangan ibu hamil selain memberi manfaat kepada kulit secara keseluruhan. Buat mereka yang bersalin secara pembedahan, kesan parut yang panjang di bahagian perut sukar untuk hilang walaupun pelbagai produk sudah dicuba. Dalam kes ini, jenama yang menjadi pilihan nombor satu di 11 buah negara termasuk Malaysia, United Kingdom dan Australia ini terbukti secara klinikal mampu mengurangkan parut, kesan regangan dan kulit yang tidak sekata.




Bio-Oil mengandungi minyak PurCellin iaitu kandungan unik vitamin dan minyak tumbuhan semula jadi termasuk vitamin A dan E, lavender, rosemary, minyak kalendula dan ekstrak camomile.

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN

Nikmati teh di puncak Cameron Highlands

Pernah minum teh di puncak Cameron Highlands? Orang kata kalau minum teh di sana, rasanya lebih sedap."

Itulah kata-kata seorang saudara rapat ketika bertemu di wad sebuah pusat perubatan awam di ibu kota.


Cameron Highlands atau dikenali juga sebagai Tanah Tinggi Cameron, yang terletak di Banjaran Titiwangsa, adalah antara tiga resort tanah tinggi yang popular di negara ini. Dua lagi ialah Genting Highlands dan Bukit Fraser.

Ada dua laluan untuk naik ke resort tanah tinggi itu. Laluan pertama ialah dari Simpang Pulai.

Jalannya dalam keadaan baik, lebar dan merentas sempadan negeri Perak-Pahang. Selepas berada di sebelah negeri Pahang, pelawat sudah memasuki kawasan Cameron Highlands iaitu satu daerah yang paling kecil dalam negeri Pahang.

Laluan kedua ialah jalan naik dari Tapah. Jalan ini adalah laluan lama, sempit dan bengkang-bengkuk seperti ular kena palu.

Melalui laluan kedua ini, anda akan bertembung banyak lori yang membawa sayur serta produk pertanian dari ladang di Cameron Highlands untuk di hantar ke bandar-bandar utama di Semenanjung.

''Apa kata kalau kita berhenti di kedai teh," kata seorang saudara lelaki ketika konvoi mendaki jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands menuju ke resort tanah tinggi itu.

Dengan itu, ketiga-tiga buah kereta berhenti untuk kali pertama di rumah teh Ladang Bharat yang terletak hanya beberapa kilometer dari Kampung Raja.

Rasanya begitu enak walaupun harga secawan ialah RM3 dan bagi satu teko, RM16.

''Ada beberapa ladang teh di Cameron Highlands kepunyaan dua syarikat iaitu Boh dan Bharat," kata seorang pekerja di rumah teh itu.

Tiga pekan utama di Cameron Highlands adalah Brinchang, Tanah Rata dan Ringlet. Terdapat juga kawasan penempatan penduduk di Ladang Kea, Tringkap, Kuala Terla dan Kampung Raja.

Penginapan bukan merupakan masalah di Cameron Highlands. Terdapat banyak hotel, rumah penginapan dan apartmen persendirian untuk disewa.

Antara hotel itu ialah Strawberry Park Resort, Titiwangsa, Equatorial, Heritage, Lakehouse dan Rossa Pasadena.

Hanya dua hotel, iaitu Equatorial dan Heritage mempunyai lif dan kemudahan seperti laluan kerusi roda untuk Orang Kurang Upaya (OKU).

Pekan utama yang juga merupakan pusat pentadbiran Cameron Highlands ialah Tanah Rata. Terdapat bank, kedai serta restoran, medan selera, chalet dan hotel di pekan ini.

Suasana tenang di sini memang menarik dan pelancong dapat menilai keindahan keadaan ini.

Selepas seharian 'mengembara' di sini, seperti bersiar-siar di ladang teh atau melawat taman kupu-kupu, pelancong asing boleh menuju ke beberapa pub ala Inggeris dan menikmati makanan British di situ.

Terdapat banyak bangunan yang mempunyai bentuk serta ciri-ciri kolonial di Cameron Highlands. Resort peranginan tanah tinggi ini masih mempunyai suasana seperti perkampungan di England).

Terdapat dua syarikat perladangan teh di sini. Satu daripadanya ialah Boh yang terkenal di seluruh dunia.

Boh mempunyai ladang teh seluas 3,237.6 hektar di Habu dan Sungai Palas, manakala Kumpulan Bharat yang mengeluarkan teh di bawah label Cameron Valley mempunyai ladang di antara Brinchang dan Tanah Rata.

Ladang teh Bharat saiznya agak kecil, seluas 809.4 hektar.

Turut menarik untuk dilawati ialah ladang teh Boh di Habu, terletak antara Tanah Rata dan Ringlet. Lokasi ladang ini tujuh kilometer dari jalan besar Tanah Rata-Ringlet dan jalan naik ke tempatnya melalui kawasan bukit-bukau yang curam manakala jalannya pula sempit dan berliku-liku.

Bila menuju ke puncak bukit di ladang Boh ini, di sebelah kiri jalan di penuhi dengan ladang sayur manakala di sebelah kanannya tanah berbukit yang penuh dengan pokok teh.

Menghampiri puncak bukit, pemandangannya sungguh menakjubkan. terdapat 'lautan' pokok teh di lembah serta bukit-bukau di kiri kanan jalan.

Betul-betul di atas puncak bukit, terdapat sebuah rumah teh dan juga kilang memproses daun teh kepunyaan Boh.

Rumah teh itu yang turut menghidangkan minuman teh serta menjual pelbagai cendera hati daripada produk teh.

Tentang rasa teh di sini, memang didapati ia lebih sedap dan berperisa jika dibandingkan dengan minuman teh di tempat lain.

Mungkin kerana iklimnya yang dingin selain angin bukit yang sejuk dan menyegarkan.

Terdapat pelbagai jenis produk teh Cameron Highlands yang berlainan rasa seperti teh rasberi, strawberi, pic serta cengkih.

Antara produk Boh ialah 'teh songket' manakala Bharat pula mengeluarkan Earl Gray di bawah label Cameron Valley.

Terletak di Banjaran Titiwangsa, suhu di Cameron Highlands boleh jatuh hingga 16 darjah Celsius terutama pada waktu malam dan hari hujan.

Pusat percutian ini sememangnya terkenal dengan ladang tehnya. Dua syarikat teh gergasi di sini ialah Boh dan Bharat. Ladang teh Boh di Habu dan Sungai Palas ialah seluas 3,237.6 hektar manakala Bharat mempunyai ladang teh yang lebih kecil di antara Brinchang dan Tanah Rata, berukuran 809.4 hektar.

Cameron Highlands juga tempat melarikan diri daripada kehangatan serta hingar-bingar kota raya dan ini antara faktor yang menarik para pengunjung ke sini terutama mereka yang dari bandar serta daerah di kawasan tanah rendah.

Kerana iklimnya yang sejuk, Cameron Highlands sebenarnya merupakan zon pertanian.

Anda akan jumpa banyak ladang sayur, buah-buahan dan bunga-bungaan segar yang indah yang tidak didapati di tempat lain.

Pasar sayur yang jaraknya hanya beberapa meter dari Hotel Equatorial (dekat pekan Brinchang) adalah sangat popular dengan pengunjung setiap hari, lebih-lebih lagi di waktu pagi. Pengunjung yang datang kerana hendak membeli sayur yang segar boleh mencecah beratus-ratus orang pada hari kelepasan dan cuti umum.

Ia merupakan pemandangan biasa bila kereta-kereta yang mempunyai nombor pendaftaran negeri lain di letak di kedua-dua belah jalan.

Di pasar itu, 10 bungkus sayur dijual dengan harga RM10. Terdapat juga buah strawberi yang dijual dengan harga begitu murah, iaitu RM15 bagi dua peket.

Kebanyakan lokasi pelacongan terdapat di sekitar laluan ke Lembah mbah Biru.

Pengunjung akan menjumpai pasar, ladang sayur yang menghijau, taman bunga, selain taman lebah dan kupu-kupu di sini.

Laluan itu juga akan membawa pelancong ke ladang Boh di Sungai Palas. Di situ anda boleh menikmati pemandangan lautan hijau pokok teh di dalam lembah serta atas bukit-bukau dari puncak bukit di ladang itu.

Cameron Highlands mempunyai tiga pekan utama diikuti petempatan penduduk di beberapa buah kawasan - Ringlet, Tanah Rata, Brinchang, Ladang Kea, Tringkap, Kuala Terla dan Kampung Raja.

Di Brinchang, pasar malam yang dibuka setiap malam Sabtu dan juga hari cuti menawarkan pelbagai jenis sayuran, bunga serta produk-produk tanah tinggi yang lain.

Tempat ini memang sesak pada hujung minggu dan musim cuti.

Para pengunjung tidak perlu bimbang untuk mendapatkan penginapan di sini kerana terdapat banyak hotel, rumah penginapan serta apartmen persendirian.

Dengan tarikan dan kemudahan yang ada, Cameron Highlands tetap unggul antara senarai lokasi pelancongan utama di Malaysia.

AS Equestrian Tawar Latihan Menunggang Kuda Di Lenggeng

Menunggang kuda adalah pengalaman yang amat menyeronokkan bagi mereka yang sukakan cabaran, namun tidak ramai yang berpeluang menunggang kuda memandangkan kemudahannya yang terhad dan memerlukan kos yang mahal.

Bagaimanapun, bagi mereka yang berminat untuk merasai pengalaman menunggang kuda, anda boleh berkunjung ke sebuah pusat ekuin yang baru dibuka di Kampung Rawa Hilir, Lenggeng dekat sini.

Sukan berkuda kelolaan AS Equestrian yang dimiliki AS Resources Services Sdn Bhd menjadi satu produk baru dalam industri pelancongan di Negeri Sembilan.

AS Equestrian yang mendapat pengiktirafan Majlis Ekuin Malaysia menyediakan kemudahan kelas menunggang kuda, khidmat penjagaan kuda dan pelbagai aktiviti berkaitan kuda, kata Pengarah Urusan AS Resources Services Sdn Bhd, Saadiah Othman kepada Bernama baru-baru ini.

"Ia dikendalikan oleh jurulatih bertauliah dan berpengalaman dalam pengendalian kuda dan latihan untuk menunggang kuda sambil menikmati kehijauan dan kesegaran suasana desa," katanya.

AKTIVITI SEKELUARGA

AS Equestrian telah dibuka sejak enam bulan lepas dengan pelaburan sebanyak RM50,000.

Setakat ini terdapat 10 ekor kuda di AS Equestrian dan pihak kami bercadang untuk membawa masuk beberapa ekor lagi dalam masa yang terdekat ini", kata Saadiah.

Selain aktiviti menunggang kuda di arena dan trek, terdapat juga kemudahan seperti restoran dan homestay Rawa, Lenggeng bagi mereka yang ingin bermalam dan menikmati udara segar dan alam sekeliling.

Saadiah berkata aktiviti sukan berkuda boleh menjadi aktiviti sekeluarga di mana anak boleh dan seisi keluarga dapat meluangkan masa bermesra dan berinteraksi dengan kuda.

Ia adalah tempat yang sesuai untuk kanak-kanak mempelajari bagaimana untuk menyayangi binatang dan alam sekitar.

PERLU FIZIKAL YANG CERGAS

Menurut Saadiah, setiap orang yang berhasrat menjadi seorang penunggang kuda yang baik memerlukan empat perkara utama dalam diri mereka iaitu kecergasan, fleksibel, keseimbangan dan sikap yang betul.

Mungkin sesetengah orang berpendapat untuk menunggang kuda hanya kuda yang membuat segala kerja dan penunggang hanya mengikut apa yang kuda lakukan seperti menunggang motosikal.

Dengan kata lain hanya duduk sahaja di belakang kuda.

"Sebenarnya tidak, penunggang yang baik mestilah cergas, mempunyai kekuatan otot kaki terutama peha, perut dan belakang. Bahagian ini penting bagi membolehkan penunggang duduk dengan tegap di atas kuda dan mudah untuk mengawal kuda.

Menunggang kuda boleh memenatkan disebabkan tuntutan fizikal kepada penunggang, jadi semakin cergas seseorang penunggang adalah lebih baik," katanya.

Di samping itu, fleksibel adalah juga ciri amat penting bagi penunggang untuk membuat perubahan dan pertukaran kedudukan dengan cepat dan mudah.

Pergerakan kuda mungkin kadang-kadang mengejutkan, jadi badan penunggang perlu fleksibel untuk mengikut pergerakan kuda.

HUBUNGAN BAIK

"Keseimbangan lebih merujuk kepada kedudukan badan penunggang ketika menunggang. Ianya amat penting supaya penunggang berada tegap di atas kuda dan dapat mengawal kuda ketika menunggang. Jika kedudukan penunggang tidak seimbang, akan menyebabkan ia sukar mengawal kuda dan berkemungkinan boleh jatuh," katanya.

Saadiah berkata, satu aspek yang paling penting dalam mencapai standard menunggang kuda yang baik ialah sikap.

Penunggang yang baik mesti dapat memahami dan sekurang-kurangnya menyukai kuda walaupun tidak menyayanginya.

"Kuda adalah haiwan yang mempunyai kebolehan 'merasai' dan akan memberi respon terhadap perasaan takut pada penunggang. Jika penunggang takut atau tertekan, kuda akan lebih rasa takut yang menyebabkan kuda sendiri tertekan dan mengambil peluang berkelakuan yang tidak baik.

"Oleh itu, penunggang perlu relaks. Dalam hal ini, menunggang kuda bukan semata-mata penunggang yang mendominasi kuda tetapi ia lebih kepada perkongsian - saling mempercayai. Kebanyakan penunggang yang baik biasanya mempunyai hubungan yang amat baik dengan kuda yang ditungganginya," katanya.

AS Equestrian menawarkan pakej menunggang kuda dan setakat ini sambutan sungguh menggalakkan kerana ramai pengunjung tertarik dengan AS Equestrian yang dibuka pada hari Selasa hingga Ahad.

Oleh Razali Pilus


-- BERNAMA

Masakan Timur Tengah di Baghdad Kafe, Bangi

Sebaik sahaja memasuki ruang Baghdad Kafe, anda bukan sahaja diiringi muzik padang pasir dan Maher Zain, malah keharuman aroma roti Arabnya mampu membuatkan perut tiba-tiba terasa lapar.

Malah aroma nespreso yang turut menyelubungi ruang kafe tersebut menjadikan tekak ingin segera menikmati minuman tersebut.


Segala hidangan yang terdapat di kafe ini akan dihidangkan panas-panas kepada pengunjung yang hadir dan ini sekali gus mampu membangkitkan selera sesiapa sahaja yang ingin menikmati juadah di sini.

Menurut pemiliknya, Sharifah Noor Akma Syed Jamaludin, 40, kafe yang diusahakan sejak Mac 2010 itu berbeza daripada konsep restoran atau kafe biasa.

Ini kerana, konsep yang di ketengahkan Kafe Baghdad merupakan gabungan Iraq dan Switzerland yang berlandaskan keselesaan, ringkas dan tenang.

Katanya, segala juadah yang disediakan di Baghdad Kafe pastinya memikat selera masyarakat setempat.

''Di kafe ini, kesemua hidangan dihidang panas-panas di mana ia hanya dimasak ketika ditempah oleh pelanggan.

''Walaupun kesemua menu yang disajikan merupakan masakan Timur Tengah tapi kami telah 'mengolahnya' mengikut selera dan tekak orang Malaysia,'' ujar ibu kepada dua orang cahaya mata itu.

Menurut Sharifah, ilham untuk membuka kafe tersebut datang daripada suaminya, Ekhlas Tawfik, 60, yang berasal dari Baghdad tetapi telah 35 tahun bermastautin di Switzerland.

Maka tidak hairan segala menu yang disajikan bukan sahaja merupakan masakan Iraq tetapi bahan-bahan yang digunakan turut menggabungkan pelbagai jenis rempah ratus yang berkualiti.

Jelas Sharifah, pihaknya tidak hanya mementingkan keuntungan malah apa yang penting kualiti masakan yang dihasilkan dalam usaha memberikan yang terbaik.

Sebagai contoh, menu nasi yang terdapat di kafe tersebut dimasak dengan menggunakan beras berkualiti iaitu beras Taj Mahal. Herba yang digunakan ada sesetengahnya diimport.

Bukan itu sahaja, malah ada juga beberapa jenis menu yang turut menggunakan buah delima sebagai salah satu bahan utama, mengikut resepi asal dari Iraq.

Kafe yang terletak di No. 9, Jalan SP 1/5, Bandar Seri Putra, Bangi, ini bukan sahaja terletak di kawasan perumahan dan institusi pengajian tinggi, malah kafe dua tingkat ini juga turut dikunjungi pelanggan dari sekitar Bandar Seri Putra, Kajang serta Putrajaya.

Selain menyediakan masakan seperti nasi, roti, piza, kebab dan sebagainya, Baghdad Kafe turut menyajikan pelbagai jenis minuman yang sihat dan berkhasiat.

Terkenal dengan hidangan teh Arab yang keras bau dan rasanya, Baghdad Kafe turut menyediakan teh yang ditanam di Sri Lanka tetapi hanya terdapat di Switzerland.

Jangan risau, harga yang ditawarkan juga berpatutan dan ia sememangnya lazat untuk dinikmati.

Are YOU the most wanted? Submit your mug-shot and let us hunt YOU down!

Guys!! Are you the ultimate man Axe is looking for? Think you have ALL it takes to be one? Submit your mug-shot and let us hunt YOU down! If convicted, you will be punished for a year of partying or get an iPhone 4 so the "police" could check on you! Are YOU the most wanted?

Click here to find out! 



Apple iPad 2 harga RM1,547 - RM2,570

Ketua Eksekutif Apple, Steve Jobs berkata Apple sudah menghasilkan model iPad terbaru itu sejak sekian lama.

Ciri iPad 2 menampilkan reka bentuk yang lebih nipis dan ringan berbanding telefon pintar iPhone 4 serta dilengkapi kamera hadapan dan belakang bagi membolehkan pengguna berbual menerusi video selain menawarkan iMovie iaitu aplikasi untuk mengedit video, aplikasi GarageBand dan ‘Hot Spot’ yang membolehkan gajet itu mengakses internet menerusi talian tanpa wayar ke iPhone melalui hubungan telekomunikasi.



Apple iPad 2 akan dijual dalam lingkungan harga AS$499 (RM1,547) sehingga AS$829 (RM2,570) sama seperti keluaran versi pertama dan dijangka akan diedar ke seluruh Amerika Syarikat pada 11 Mac ini, manakala bagi Jepun, Perancis dan Jerman, ia akan diedarkan pada 25 dan 26 Mac.

Menurutnya, prestasi iPad 2 ini lebih laju kerana menggunakan cip terbaru iaitu cip A5 dan memaparkan kualiti grafik yang lebih hebat.

Apple telah menjual hampir 15 juta unit iPad generasi pertama antara April hingga Disember dan mengaut keuntungan hampir AS$10 juta (RM31 juta). – AFP

Sindiket penipuan perkongsian perniagaan ladang tembikai dan hartanah

Sebuah syarikat perniagaan kononnya menawarkan perkongsian perniagaan ladang tembikai dan hartanah di ibu kota dikesan mengaut keuntungan jutaan ringgit hasil yuran seminar dan modal peserta yang berminat menyertainya.

Taktik syarikat terbabit mudah iaitu menghantar SMS secara rambang kepada mangsa dengan menyatakan mereka bertuah kerana terpilih menjadi rakan kongsi perniagaan yang dijalankan selain memujuk supaya hadir ke seminar dianjurkan mereka di hotel terkemuka.


Bagi meyakinkan mangsa, mereka akan menggunakan kertas kerja dan dokumen tertentu seolah-olah program yang dianjurkan mendapat pengiktirafan kerajaan.

Seorang mangsa yang juga ahli perniagaan, Saberi Abdullah, 44, berkata dia tertarik menyertai seminar dianjurkan syarikat terbabit pada akhir Oktober dua tahun lalu selepas menerima SMS.

Katanya, sebaik menyertai seminar itu, dia dipujuk empat lelaki yang juga menjawat jawatan penting dalam syarikat terbabit untuk menjadi rakan kongsi.

“Mereka memujuk saya membayar RM26,800 untuk modal perkongsian pakej emas bagi mendapat keuntungan berkali ganda.

“Saya setuju mengambil pakej ditawarkan dan membayar wang pendahuluan RM10,000 dengan kad kredit sebelum mengkreditkan jumlah selebihnya secara ansuran dalam akaun diberi syarikat itu,” katanya ketika ditemui pada sidang media di pejabat MCA, di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Micheal Chong dan Pengerusi Biro Aduan Komuniti Pemuda Umno Malaysia, Datuk Muhd Khairun Aseh.

Saberi berkata, selepas pembayaran dibuat, keuntungan yang dijanjikan tidak diperoleh hingga kini, malah dia dipaksa memasukkan sejumlah wang lagi bagi mengelakkan modalnya lenyap.

“Saya memasukkan wang kepada mereka sebelum menerima cek palsu pada 23 Januari lalu bernilai RM42,000.

“Saya cuba menghubungi mereka, tetapi gagal. Saya yang berasa tertipu membuat satu laporan pada 24 Februari lalu di Balai Polis Dang Wangi,” katanya yang yakin ramai lagi mangsa terpedaya helah syarikat itu.

Menurutnya, purata 15 orang sehari mangsa yang hadir ke seminar dianjurkan syarikat terbabit dan mereka masih aktif menipu ahli perniagaan di seluruh negara.

Sementara itu, Khairun menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati dengan penipuan melalui SMS itu kerana ia memperdaya mangsa tanpa disedari.

Maskara False Lash Effect daripada Max Factor

Maskara False Lash Effect daripada Max Factor memberikan hasil lentikan bulu mata yang penuh dan tebal serta tidak ubah seperti memakai bulu mata palsu.

Dengan berus yang lebih besar dan mudah digunakan, maskara False Lash Effect ini mampu memberikan penyelesaian kepada wanita yang gemar atau mengimpikan kesan lentikan seperti bulu mata palsu menerusi teknologi berus iFX. Ia direka khusus untuk menebalkan setiap helaian bulu mata dari pangkal hingga ke hujungnya, tanpa meninggalkan gumpalan atau kesan comot di kelopak mata.


Kesan bulu mata anggun ini juga adalah hasil gabungan berus maskara terbesar pernah dikeluarkan Max Factor, di samping kandungan formula Liquid Lash dalam False Lash Effect yang dipatenkan.

Berus baru ini menampilkan 50 peratus lebih bulu dan teras lebih besar sehingga 25 peratus berbanding Masterpiece Max - maskara popular Max Factor dalam koleksi lalu.

Gabungan rekaan berus dan formula Liquid Lash itu mampu menebalkan setiap helaian bulu mata dengan memastikan sapuan penuh pada bulu mata.




Meskipun pemakaian bulu mata palsu boleh memberikan penambahbaikan gaya yang diingini, kajian Max Factor bagaimanapun menunjukkan bahawa 77 peratus daripada 78 wanita yang menyertai soal selidik mengenai tabiat menggunakan bulu mata palsu dan maskara berpendapat ia mungkin sesuatu yang keterlaluan, berlebih-lebihan, tampak palsu dan dirasakan tidak asli.

Ia bagaimanapun berbeza apabila 95 peratus wanita setuju bahawa maskara False Lash Effect ini berupaya melebatkan dan menebalkan bulu mata mereka, sementara 92 peratus bersetuju ia dapat mempertingkatkan kejelitaan semula jadi mereka berbanding bulu mata yang tidak dirias.

Pengarah Rekaan Kreatif Global Max Factor, Pat McGrath, sememangnya sudah sedia maklum mengenai impak yang dicetuskan oleh riasan mata anggun.

Pat menggunakan maskara False Lash Effect itu di belakang pentas ketika pertunjukan fesyen di Milan, Itali, bagi membangkitkan penampilan mata yang lebih memukau dengan bulu mata tebal pada barisan modelnya.

“Pada saya, maskara ini menyeronokkan apabila menggunakannya. Dengan menggunakan False Lash Effect ini, saya tahu saya memiliki maskara yang mampu memberikan ketebalan tanpa had serta tampak seperti memakai bulu mata palsu. Apa yang penting, ia mudah digunakan,” katanya.

Hadir dalam dua warna, hitam dan biru gelap, False Lash Effect dipasarkan pada harga RM66 dan boleh diperoleh di Parkson, Metrojaya, Isetan dan Pacific seluruh Malaysia.

Jaga kecantikan kulit cara Fazura

PETUANYA mudah, rajin melakukan lulur dan tidak minum minuman sejuk untuk mendapatkan kulit badan yang cantik serta sihat.

Selain itu amalan makan jamu dan sayur-sayuran amat penting supaya keanjalan kulit terpelihara serta terhindar daripada masalah kedutan.

Bukan itu saja, sebagai pelakon popular yang amat mementingkan penampilan Nur Fazura Sharifudin menjaga pemakanan dengan mengambil makanan berkhasiat. Antaranya mengamalkan jus epal dicampur air dan minum teh hijau sebelum bersarapan.

Itu antara rahsia kecantikan Fazura yang dilantik baru-baru ini sebagai duta baru Lux menyertai barisan jelitawan selebriti tempatan selepas Sheila Majid, Fauziah Latif, Erra Fazira dan Amy Mastura.

Fazura juga sering mendapatkan pandangan ibunya mengenai petua tradisional yang boleh diamalkan. Antaranya makan jamu untuk kecantikan wajah serta minum air kosong lapan gelas sehari.

Pada majlis berkenaan, Fazura melaksanakan tugas pertama dengan memperkenalkan rangkaian Lux baru Eliksir Haruman Eksklusif Lux yang mengubah mandian harian menjadi haruman berkekalan.

Menurut Fazura, sejak dulu lagi dia adalah pengguna setia Lux yang menggunakan mandian daripada sabun buku sehingga bentuk cecair.

“Saya amat bertuah kerana berpeluang menjadi duta jenama mandian kecantikan terkenal Lux. Saya sedar saya berkongsi keistimewaan ini bersama beberapa wanita paling ternama di seluruh dunia dan Malaysia,” katanya.

Selain penjagaan wajah, sebagai pelakon Fazura amat menitik berat penjagaan kulit. Ini kerana melakukan tugas harian di luar menjadikan dirinya sentiasa berpeluh. Justeru rangkaian mandian badan itu dapat mengekalkan keharuman tubuh sepanjang hari.

“Eliksir Haruman Eksklusif Lux adalah mandian badan inspirasi daripada minyak wangi terkemuka dari New York, Paris dan London. Ia adalah pasangan haruman yang tahan lama serta mempamerkan elemen minyak wangi ternama,” katanya.

Fazura menggunakan keempat-empat mandian iaitu Lux Soft Touch dan Velvet Touch, White Impress dan Wake Me Up.

“Sebelum penggambaran saya menggunakan White Impress untuk mengekalkan haruman sepanjang hari. Namun, saya sangat sukakan haruman Wake Me Up kerana wangiannya begitu mempesona ditambah pula baunya kekal sepanjang hari walaupun di bawah panas mentari,” jelasnya yang mengikat kontrak setahun bersama Lux.

Sebagai selebriti, Fazura tidak menggunakan pelbagai jenama produk mandian sebaliknya hanya menggunakan mandian Lux. Ini kerana kulitnya yang agak kering serasi dengan produk mandian yang mengandungi orkid hitam, minyak juniper serta bunga-bungaan dari Timur.

Menurut Pengurus Jenama Mandian Peribadi, Lenny Chuah pemilihan Fazura sebagai duta terbaru Lux kerana dia memiliki ciri-ciri yang diingini iaitu glamor dan cantik. Justeru gandingan antara Fazura dan Lux akan melengkapkan sentuhan Ann Gottlieb iaitu insan di sebalik haruman terkemuka seperti CK One, Obsession, Eternity dan Daisy & Lola untuk Marc Jacobs yang penuh dengan kemahiran mencipta rangkai�an baru jenama ini.

“Kami teruja dengan Fazura sebagai duta baru kerana dia menjadi lambang identiti kecantikan yang dimiliki Lux,” katanya.

Eliksir haruman ekslusif ini penuh menyerlah, berinovatif dan beraroma. Ia bukan saja wangi malah meninggalkan bau kekal berpanjangan.

Bagi memastikan haruman ini boleh dinikmati ketika dan selepas mandi Lux mendedahkan unsur tersembunyi dalam pembersih badannya iaitu Fragrance Pearls.
Unsur ini direka bagi memerangkap bau minyak wangi yang berharga dan melepaskannya ketika buih dikeluarkan.

Rangkaian berkenaan diadun dengan ramuan berharga dan luar biasa bagi mencipta haruman menawan dan berkekalan berpanjangan.

Ia hadir dalam enam mandian berbeza iaitu Lux Magical Spell, Secret Bliss, Soft Touch, Velvet Touch, White Impress dan Wake Me Up.

Hadir sama pada majlis berkenaan, Pengerusi Unilever (Malaysia) Sdn Bhd, Andre Rompis, Penolong Pengurus Jenama Lux Malaysia, Lim Cheng Yee; Pengurus Jenama Mandian Peribadi Lenny Chuah dan Pengarah Pembangunan Pelanggan Lux Malaysia, Jarrod Reyes.

Pertandingan Cabaran Doktor Kecil Lifebuoy

Lifebuoy, melancarkan pertandingan unik antara sekolah di seluruh negara bermatlamat untuk menyemaikan tabiat menjaga kesihatan di kalangan kanak-kanak Malaysia.

Pertandingan dinamakan Cabaran Doktor Kecil Lifebuoy adalah sebahagian daripada kempen sosial besar-besaran jenama ini untuk memastikan semua rakyat Malaysia menjadikan tabiat membasuh tangan dan membersihkan diri dengan sabun sebagai satu amalan hidup.

Ini khususnya dengan melakukan lima perkara penting setiap hari iaitu apabila mandi, selepas menggunakan tandas serta sebelum sarapan, makan tengah hari dan makan malam.

Cabaran Doktor Kecil Lifebuoy dibuka kepada semua sekolah rendah di seluruh negara di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Borang penyertaan boleh didapati menerusi akhbar utama.

Setiap sekolah daripada 16 sekolah terpilih kemudian akan memilih lima murid daripada Tahun Empat dan Tahun Lima bersama se�orang guru. Pelajar terpilih ini akan menjadi ‘Doktor Kecil’ Lifebuoy atau duta kesihatan untuk sekolah masing-masing yang akan menghadiri kem kebersihan interaktif eksklusif tiga hari dua malam anjuran Lifebuoy.

Mereka akan belajar cara kreatif dan berkesan untuk menggalakkan rakan sekolah mereka mengamalkan tabiat menjaga kebersihan, khususnya membasuh tangan dan membersihkan diri dengan sabun lima kali sehari.

Dalam tempoh enam minggu, penilaian dibuat ke atas doktor kecil ini. Pemenang akan menerima pembiayaan untuk mengubah suai tandas dan kemudahan mencuci tangan dengan kos sehingga RM20,000 dan bekalan sabun Lifebuoy selama satu tahun.

Di samping itu, dua sekolah lain akan menerima bekalan satu tahun sabun Lifebuoy sebagai hadiah sagu hati.

Pengarah Penjagaan Rumah dan Peribadi, Unilever (M) Holdings Sdn Bhd, Ainul Yaqin, berkata tekanan positif daripada rakan sebaya boleh menjadi cara yang berkesan untuk menggalakkan anak muda Malaysia mengamalkan tabiat menjaga kebersihan.

Oleh itu, syarikat bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran sebagai sebahagian daripada inisiatif tanggungjawab sosial korporat syarikat untuk memperkasakan kanak-kanak Malaysia menjadi kuasa penggerak perubahan.

“Cabaran Doktor Kecil Lifebuoy adalah landasan yang boleh digunakan pelajar untuk memberitahu kawan dan keluarga mereka mengenai kepentingan membersihkan diri menggunakan sabun lima kali setiap hari.

“Kami percaya, tabiat ini akhirnya akan menjadikan Malaysia negara yang lebih sihat,” jelasnya.

www.easytuition.net - EasyTuition di internet

Anak umpama kain putih yang perlu dicorak dengan penuh warna-warni agar mempunyai masa depan lebih cerah dan menjadi manusia berguna apabila meningkat usia dewasa kelak.

Titik permulaan bagi memastikan anak-anak mengecapi kejayaan dalam kehidupan mereka adalah menyediakan pelajaran yang berkualiti dan bermutu tinggi di peringkat akar umbi lagi.

Dengan kejayaan diperoleh dalam pelajaran kelak, anak-anak mampu menggapai cita-cita mereka sehingga ke menara gading sekali gus dapat menyumbang bakti kepada negara, agama dan bangsa.

Sudah menjadi satu trend hari ini, ibu bapa tidak hanya menghantar anak-anak menuntut ilmu di sekolah bahkan, melengkap dada anak-anak dengan ilmu tambahan di kelas tuisyen.

Bagaimanapun, bebanan kewangan dan keterbatasan waktu menyebabkan ada dalam kalangan ibu bapa tidak berkesempatan menghantar anak-anak mereka mengikuti kelas-kelas tuisyen yang ditawarkan di luar sekolah.

Menyedari keperluan mengisi kekosongan itu, Integrated Commerce Sdn. Bhd. (ICSB) membangunkan inovasi produk pendidikan alam maya, EasyTuition sebagai kaedah alternatif pembelajaran untuk pelajar sekolah rendah dan menengah.

Pengarah Urusan ICSB, Kamaruzaman Asri berkata, EasyTuition merupakan kaedah tuisyen secara dalam talian mencakupi proses pengajaran dan pembelajaran. Ia dibangunkan untuk memberi alternatif mengurangkan beban kewangan dan pengurusan masa kepada ibu bapa.

“Ciri paling utama ditawarkan dalam produk EasyTuition adalah pembelajaran melalui video. Melalui kaedah ini pelajar dapat melihat dan mendengar penerangan topik-topik pembelajaran yang disampaikan oleh guru-guru EasyTuition.

“Pembelajaran secara video ini dijangka mampu menarik minat pelajar untuk mendalami apa yang dipelajari dengan lebih mendalam kerana mereka mempunyai kebebasan membuat ulang kaji beberapa kali hingga benar-benar faham mengenai subjek dipelajari,” katanya ketika ditemui Kosmo!.

Kamaruzaman menjelaskan, pembelajaran secara video yang ditekankan dalam EasyTuition membolehkan pelajar belajar secara berulang tanpa had melalui komputer yang ada akses Internet di rumah masing-masing.

Katanya, video pembelajaran EasyTuition berkualiti kerana sudah disunting dengan memasukkan pelbagai teknik dan elemen multimedia menarik. Ia untuk memastikan pelajar tidak berasa jemu ketika mengikuti kelas tuisyen di alam maya.

“Selain daripada pembelajaran secara video, pelajar juga boleh menjawab soalan kuiz, latihan, mendapatkan contoh soalan peperiksaan malah, dapat mencuba permainan di akhir topik dan banyak lagi.

“Pelbagai bentuk dan format soalan ditawarkan untuk menilai pengetahuan serta mengukur prestasi pelajar-pelajar ini. Soalan juga disediakan bersama jawapan apabila dijawab, diperiksa dan diberikan markah dengan serta-merta melalui dalam talian,” katanya.


Tenaga pengajar berpengalaman

Kamaruzaman menambah, EasyTuition turut menyediakan akses kepada ibu bapa atau penjaga dalam memantau pembelajaran anak-anak di bawah jagaan mereka.

“Dalam sistem EasyTuition, ibu bapa atau penjaga akan diberikan satu akaun khas bagi tujuan memantau prestasi pembelajaran anak-anak secara talian.

“Sebagai contoh, sekiranya mendaftar tiga orang anak, pemantauan prestasi mereka dapat dilakukan hanya dengan menggunakan satu akaun,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Pengurus Besar ICSB, Mohd. Sahly Mohamed Sani, berkata, EasyTuition menawarkan tuisyen seawal tahun satu sehingga tingkatan lima.

“Kesemua subjek teras bagi tahap-tahap yang berkenaan ada ditawarkan dalam produk alam maya ini.

“Bahkan, semua subjek ini diajar oleh guru-guru pakar seluruh negara yang begitu komited dan terlatih dalam subjek masing-masing,” katanya.

Mohd. Sahly memberitahu, setiap langganan EasyTuition bukan untuk tiga atau enam bulan sahaja tetapi untuk satu sesi persekolahan.

Sebagai contoh, katanya, jika mendaftar pada bulan Januari, langganan akan aktif sehingga tamat sesi persekolahan dalam tahun yang sama sekali gus dapat menjimatkan kos.

“Sebagai permulaan hanya pakej Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang ditawarkan kepada orang ramai.

“Pakej Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dijangka boleh dilanggan pada bulan April, manakala Penilaian Menengah Rendah (PMR) pula pada bulan Jun,” ujarnya.

Katanya, kesemua pakej pula dijangka siap sepenuhnya menjelang tahun 2012.

Sementara itu, perunding pendidikan ICSB, Rosli Shuib menjelaskan, para guru yang dipilih merupakan mereka berpengalaman dalam bidang masing-masing.

“Minimum pengalaman guru tersebut adalah tujuh tahun mengajar malah, ada yang terpilih sebagai guru cemerlang serta guru inovatif peringkat kebangsaan.

“Sehingga kini, seramai 17 orang guru terlibat secara aktif dalam memberi input serta terlibat dalam rakaman pembelajaran,” katanya.

Di samping itu, dia menambah, silibus yang terkandung dalam EasyTuition juga mengikut sepenuhnya silibus sepanjang tahun yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran.

Katanya, produk itu juga membolehkan ibu bapa mengikuti penyampaian setiap tajuk di sekolah dan mereka boleh menjadi tutor kepada anak-anak sendiri.

Orang ramai boleh mengakses laman web EasyTuition di www.easytuition.net mulai 1 Januari lalu dan dijual pada harga serendah RM30 hingga RM70 bagi setiap satu subjek untuk setiap sesi persekolahan.

Pantang Larang Churp-Churp : Jangan Spam Links Social Sharing

Jika anda ada akaun dengan Churp-Churp pasti anda faham apa itu Social Sharing. Social Sharing ini lebih kurang menghebahkan sesuatu promosi, produk, events dan iklan komuniti yang ditugaskan pada anda oleh Churp-churp pada kawan-kawan, pengikut blog, insan tersayang dan sanak saudara di jaringan sosial anda seperti Twitter, Facebook, Blog dan sebagainya.



Tetapi ada pantang larang Churp-Churp ni. Jangan sesekali spam links sesuka hati hanya untuk meningkatkan kliks. Contohnya membuat sesuatu komen yang tak berkaitan langsung dengan tugasan Churp-churp anda di blog atau forum tetapi di akhir komen, anda memautkan url Social Sharing Churp-churp anda. Tak baik, kan?

Contohnya saya ambil dari blog rasmi Churp-Churp. Klik untuk besarkan imej. Kecik sangat tu. Sakit mata..


Churp-churp tidak akan mengira klik yang mengelirukan sebegini. Untuk lebih tahu tentang pantang larang Churp-Churp ini, sila lawati blog rasmi di sini http://www.churpchurp.com/blog/2011/02/21/social-sharing-dos-and-donts-posting-on-forums/

Okay, selamat churping!!