Restoran Ayam Panggang Lima Bintang (Nara Seafood) di Taman Bukit Angkasa

Restoran Ayam Panggang Lima Bintang (Nara Seafood)

* Dibuka setiap hari bermula jam 11 pagi hingga 2 pagi
* Beroperasi sejak 20 tahun yang lalu di lokasi sama
* Lebih dikenali sebagai Ayam Golek Nara bagi pelanggan tetap
* Terletak di Taman Bukit Angkasa, Jalan Pantai Permai, Kuala Lumpur
* Hubungi 03-74501752 untuk tempahan

Dari jauh, sudah dapat dihidu bau ayam panggang yang sungguh menyelerakan. Makin menghampiri deretan kedai, mata terus tertumpu kepada pelanggan yang beratur panjang di hadapan Restoran Ayam Panggang Lima Bintang (Nara Seafood) di Taman Bukit Angkasa, Jalan Pantai Permai, dekat Pantai Dalam di Kuala Lumpur.


Inilah senario yang dilihat saban hari di restoran ini. Bagi pelanggan tetap, mereka tidak kisah beratur panjang asalkan dapat menikmati hidangan istimewa Ayam Panggang Lima Bintang yang cukup popular bagi warga KL.

Rahsianya, ayam panggang istimewa ini diperap selama tiga jam sebelum dibakar dan dihidangkan panas-panas kepada pelanggan. Keenakan terletak pada ramuan rempah ratus yang dilumur hingga sebati dengan daging ayam segar.

Menurut Pengurus Pemasaran Restoran Ayam Panggang Lima Bintang, Hafizuddin Razak, resipi yang digunakan dalam sajian ayam panggang adalah warisan turun temurun dan menjadi rahsia keluarga pemilik kedai, Malkasom Abdul Kadir atau mesra digelar Mek dan suami.

"Sejak dulu lagi, hanya Mek yang menyediakan bahan untuk memerap ayam. Ia menjadi rahsia istimewa keluarga dan kami hanya menggunakan rempah ratus dan bahan perap semula jadi tanpa ada langsung bahan pewarna dan perisa tambahan.

"Setiap langkah ada cara yang tersendiri, bermula dari menyediakan bahan mentah hingga kepada cara memerap ayam. Ketika memanggang, kami menggunakan arang dan tidak menggunakan pembakar elektronik," katanya kepada kolum Makan Luar.

Walaupun tampak leceh dan memerlukan masa panjang untuk disiapkan, bagi Mek, itulah yang menjadi keistimewaan Ayam Panggang Lima Bintang yang terus dijaga keaslian rasanya.

Setiap hari, restoran ini membakar sebanyak 250 ekor ayam dan ketika Ramadan, mereka membakar sehingga 800 ekor ayam. Sehingga kini, rekod tertinggi yang pernah dicapai restoran ini ialah membakar 1,600 ekor ayam sehari!

Selain dari hidangan ayam panggang, restoran ini turut menyediakan hidangan lain seperti masakan ala-Thai dan juadah tempatan. Kebanyakan pelanggan mereka adalah pengunjung tetap dan yang menetap di sekitar Lembah Klang.

"Pelancong juga ramai menjamu selera di restoran ini dan maklum balas yang kami terima sangat menggalakkan. Kami juga menerima tempahan ayam panggang dari seluruh negara," katanya.