IZ Fibre | Serat kempiskan perut

Amalkan pemakanan yang mengandungi banyak serat. Nasihat ini selalu didengar, tetapi tidak begitu memahami kepentingannya pada kesihatan.

Makanan yang kaya dengan serat diperoleh daripada buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan kekacang. Makanan jenis ini sudah lama diketahui kerana keupayaannya mengelak atau melegakan sistem pencernaan dalam badan.

Serat juga mengandungi kelebihan lain seperti merendahkan risiko diabetes dan penyakit jantung.

Tidak seperti komponen makanan lain contohnya lemak, protein atau karbohidrat yang dihancurkan dan diserap oleh tubuh, serat tidak dihadamkan oleh tubuh.

Justeru, ia bergerak melalui perut, usus kecil, usus besar dan keluar daripada tubuh melalui pembuangan air besar. Nampak macam serat tidak penting tetapi ia mempunyai beberapa peranan penting bagi mengekalkan kesihatan yang baik.

Wanita perlu mencuba untuk makan sekurang-kurangnya 21 hingga 25 gram serat sehari sementara lelaki sebanyak 30 hingga 38 gram.

Bagaimanapun ramai menyedari bahawa tidak mudah bagi mereka untuk mengambil jumlah serat yang diperlukan pada setiap hari.

Ini disebabkan faktor kesibukan lantas mengenepikan cara pemakanan yang sihat. Akibatnya pelbagai penyakit boleh singgah pada tubuh.

''Perkara ini tidak boleh dibiarkan kerana kekurangan serat boleh mengakibatkan masalah seperti sembelit, penyakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan sebagainya,'' ujar Aiza Mohd Yunos 35, pengedar produk IZ Fibre bagi Kuala Lumpur dan Selangor yang ditemui baru-baru ini.

Aiza berkata, IZ Fibre yang telah enam bulan berada dalam pasaran selain kaya dengan bahan-bahan serat yang baik bagi kesihatan juga terbukti berkesan dalam program 10 hari langsing.

''Penggunaan berterusan selama 10 hari pada setiap malam sebelum tidur dilihat dapat membuang lemak pada bahagian perut yang menyebabkan perut buncit.

''Selain membantu mengempiskan perut buncit, produk ini juga sesuai diambil oleh mereka yang mengalami masalah kegemukan. Cuma bancuh satu sudu besar IZ Fibre dengan satu gelas air sejuk. Keesokan paginya anda akan terasa hendak membuang air besar. Ini menandakan proses membersihkan perut dan membuang lemak sedang berlaku.

''Dalam tempoh 10 hari pengambilannya pengguna boleh kehilangan di antara satu hingga empat kilogram dan ini amat menggembirakan mereka yang telah mengambilnya,'' jelas beliau lagi yang juga merupakan pengguna IZ Fibre dan kehilangan enam kilogram dalam tempoh dua bulan.



Aiza berkata, produk yang mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ini berbeza daripada produk lawas yang lain kerana ia tidak menyebabkan pengguna terasa sakit perut yang memulas dan tidak cirit-birit. Jadi pengguna boleh menjalankan aktiviti seperti biasa dan tidak perlu bimbang untuk keluar rumah pada bila-bila masa.

Menurut Aiza, IZ Fibre yang berperisa epal ini boleh juga diambil oleh lelaki, selamat bagi kanak-kanak namun tidak digalakkan bagi wanita hamil.

Beliau menjelaskan, bagi mendapatkan kesan pembuangan lemak yang lebih ketara, pengguna boleh pula mengambil produk Figure-Up satu uncang setiap hari selepas sarapan pagi. Figure-Up akan membuatkan pengguna sentiasa berasa kenyang dan dengan sendiri mengurangkan pengambilan makanan.

Figure-Up merupakan jus minuman dengan campuran roselle, pueraria mirifica dan lidah buaya yang dapat membantu menyelesaikan masalah lemak berlebihan dan perut buncit.

Rasanya enak, mudah larut dan senang disediakan. Cuma campurkan satu uncang bersama 120-150 ml air sejuk, kacau dan minum.

''Sepanjang pengambilan IZ Fibre dan Figure-Up, pengguna boleh makan seperti biasa dan tidak perlu berpantang kerana apabila malam, proses pembuangan toksin bermula dan apabila pagi, lemak akan dikeluarkan semasa membuang air besar. Cuma lebihkan minum air suam.

''Kedua-dua produk ini paling bagus bagi wanita yang sedang berpantang kerana dalam masa ini, perut masih belum kempis dan lemak masih banyak terkumpul pada bahagian-bahagian tertentu badan seperti paha, lengan dan punggung. Selepas pengambilan, lemak yang tidak diperlukan dapat dibuang dan tubuh akan kembali langsing jika terus menggunakannya,'' kata ibu kepada empat orang anak yang berumur sembilan tahun, tujuh tahun, tiga tahun dan 10 bulan.

Ujarnya, sebagai wanita, kita perlu ada penjagaan dalaman bagi mengekalkan berat badan ideal yang telah diperoleh. Lagipun apabila dalaman kita bersih, dengan sendirinya kulit akan menjadi cantik, halus dan berseri.

Menurut Aiza, Figure-Up adalah selamat dan dirumus daripada bahan-bahan semula jadi mengikut Amalan Pengilang Baik (GMP) dan halal.

Beliau turut mengalu-alukan mereka yang ingin menambah pendapatan dengan mengedarkan produk IZ Fibre dan Figure-Up agar menghubunginya di 012-3925942 atau layari www.zzbeauty.com