Nilai hartanah Cyberjaya meningkat dan laris

Jualan tanah di Cyberjaya meningkat tiga kali ganda kepada 258.52 hektar dengan nilai RM1.23 bilion pada tahun ini berbanding 81.53 hektar dengan harga RM404.30 juta pada 2010.

Ia menjadikan jumlah pelaburan ke Cyberjaya pada tahun ini sebanyak RM3.04 bilion dan nilai pelaburan sejak penubuhannya pada 1997 sehingga 2011 meningkat kepada RM12.36 bilion.

Pengarah Urusan Cyberview Sdn. Bhd., Hafidz Hashim berkata, sehingga kini jumlah nilai jualan bagi perusahaan, komersial, pembangunan bercampur, kediaman, industri ringan dan tanah institusi adalah RM3.64 bilion.

Sejumlah 2.27 juta kaki persegi ruang perusahaan berjaya dijual, menjadikan jumlah keseluruhan jualan kepada 11.1 juta kaki persegi antara 1997 hingga 2011.

Nilai pelaburan pembangunan perusahaan pada 2011 adalah sebanyak RM517.6 juta.

Menurut beliau, pemaju-pemaju utama yang sudah bertapak di lokasi kediaman Cyberjaya pada tahun ini termasuk UEM-Symphony Hills, Mah Sing-Clover @ Cyberjaya, OSK Mirage, Villamas/Triental Land Sdn. Bhd. - Serin Residency, Andaman Property Management - The Arc @ Cyberjaya, Country Heights-Lakeview Residency, Laketown-Domain dan Tim Development - Trillium @ Perdana Lakeview East.

Beliau berkata, bagi tahun depan, Cyberjaya menyasarkan untuk mencapai nilai pembangunan sebanyak RM3.73 bilion, yang akan dicapai melalui jualan tanah perusahaan, komersial, institusi dan kediaman.

''Sebagai pemilik tanah dan pembangunan Cyberjaya, Cyberview mempunyai inisiatif, selari dengan Bajet 2012 yang akan terus menarik pelaburan domestik dan antarabangsa di lokasi tersebut.

''Ia termasuk menawarkan fizikal kelas dunia dan infrastruktur komunikasi, rangka kerja perundangan, undang-undang siber dan inisiatif kewangan," katanya di sini.

Hafidz menambah, Cyberview juga akan memperkenalkan lebih banyak inisiatif hijau di Cyberjaya.