Terapi Sinar Inframerah Jauh (FIR) Zazen

Dulu badannya cepat letih dan sering mengantuk. Lebih memburukkan keadaan apabila berat badannya tidak menentu. Sebagai seorang kakitangan kerajaan, Yatie Nordin berasa risau. Lebih-lebih lagi, pada usia mencecah 50-an, dia perlukan banyak tenaga.

Justeru itu, dia amat serius perihal penjagaan kesihatan ini. Mungkin bagi rakan-rakannya, dia seorang wanita yang sihat tubuh badan. Namun, Yatie beranggapan masalah berat badan dan toksin sama penting seperti dia melakukan rawatan wajah.

Dalam kesibukan mengejar tugas harian, Yatie diperkenalkan Terapi Sinar Inframerah Jauh (FIR) Zazen .

"Sebagai seorang wanita bekerja, saya jarang mempunyai masa bersenam. Pengetahuan tentang terapi ini membuatkan saya ingin memiliki sauna Zazen. Selepas memiliki sendiri sauna ini, saya kemudiannya bercadang untuk membuka pusat terapi sauna FIR," ujarnya yang kini mengusahakan Zazen Health Solutions Sdn. Bhd terletak di No. 1-41, Jalan Pandan Prima 2, Dataran Pandan Prima, Kuala Lumpur (berhampiran TESCO Ampang).

Toksik

Sebagai rawatan alternatif, terapi FIR Zazen membakar 600 sehingga 900 kalori setiap 30 minit sesi.

Bahkan terapi ini membantu mengekalkan berat badan ideal.

Menurut Yatie, rawatan terapi pemanasan inframerah jauh merupakan penyelesaian sains untuk pelbagai masalah kesihatan.

"Berbanding dengan sauna konvensional, alat sauna FIR membolehkan pesakit yang menghidap masalah jantung dan lelah mencubanya tanpa memberi kesan terhadap penyakit yang mereka hadapi. Rawatan terapi mudah ini juga tidak memenatkan ini hanya memerlukan pesakit duduk di dalam alat sauna selama 30 minit pada setiap kali rawatan. Berbeza dengan sauna biasa yang hanya merangsang permukaan kulit untuk mengeluarkan peluh, sauna FIR ini bertindak daripada dalam," ujarnya.

Sistem pemanasan FIR jauh mampu mengeluarkan toksik yang terkandung dalam lapisan ketiga kulit manusia.

Selepas menjalani terapi ini, 70 peratus air berbentuk peluh akan keluar dan selebihnya ialah toksik yang terkumpul dalam badan kita.

Kebiasaannya pesakit yang telah menerima rawatan terapi akan berasa lebih ringan, dapat tidur malam dengan lebih lena dan akan ke tandas pada keesokan paginya.

Oksigen

Selepas menerima rawatan terapi ini pesakit akan dapat meningkatkan peredaran darah dan oksigen dalam tubuh.

Disebabkan pelancaran darah baik, ia memberi kecantikan pada kulit di samping menggalakkan pertumbuhan sel kulit baru dan membakar lemak.


Ia juga sesuai digunakan oleh semua orang daripada bayi hingga kepada warga emas. Hanya wanita mengandung dan dalam haid tidak digalakkan mencuba kerana dikhuatiri memudaratkan kandungan dan menambah kelesuan badan akibat pengeluaran darah haid.

"Pada tahun 1998, FDA meluluskan penggunaan terapi sinar inframerah sebagai alat untuk meredakan kesakitan otot dan tisu. Terapi alternatif ini dapat membantu dalam prestasi atlet tempatan. Ia juga digunakan oleh individu yang prihatin terhadap kesihatan. Secara umumnya, kabin Zazen FIR sesuai untuk kegunaan seharian setiap ahli keluarga di kediaman masing-masing. Kami juga menyediakan rawatan percuma kepada warga emas," ujarnya.

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH