Salikin Sidek Fashion & Art Studio


Lokasi :


Salikin Sidek Fashion & Art Studio
 Lot 2.02, Tingkat 1,
Pusat beli belah Ampang Park,
Jalan Ampang, 50450 Kuala Lumpur
Tel/faks: 03-2166 4706

Songket Salikin Sidek
@ Barika Lot BR 1 & 2,
Tingkat 2, SACC Mall,
40000, Shah Alam, Selangor.
Tel: 03-5511 4706
Emel: salisidek@hotmail.com

Meraikan Aidilfitri, pereka fesyen terkenal, Salikin Sidek tampil dengan koleksi persalinan baju Melayu penuh memikat. Terkenal dengan rekaan klasik, Salikin cukup setia menterjemah elemen tradisional dalam rekaan lebaran.

Membangkit pesona baju tulang belut yang cukup popular di Johor, kreativiti Salikin terserlah dengan sentuhan moden dan kontemporari. Ini tentunya menarik minat generasi muda dalam memilih baju Melayu bernafas klasik kontemporari.

Salikin yang ditemui XY - Stailo di butiknya di Kuala Lumpur mengakui, beliau sengaja bermain dengan warna lebih terang serta mempelbagaikan perincian terutama pada bahagian leher. Ini katanya bagi menarik golongan muda memakai pakaian tradisi. Pada masa yang sama, Salikin tidak sesekali mengabaikan rekaan keseluruhan pakaian tradisional ini.

“Bagi golongan muda, saya lebih cenderung bermain dengan sentuhan sedikit retro. Ini sebagai tarikan dan menampakkan elemen urban.

“Manakala bagi mereka yang sudah berusia, rekaan klasik adalah kaedah terbaik untuk memastikan pemakaian lebih kemas dan berunsur klasikal,” kata Salikin yang memiliki pengalaman lebih 15 tahun dalam rekaan pakaian bertemakan tradisional Melayu.

Menyentuh soal tema hangat Aidilfitri kali ini, Salikin berkata, beliau sebolehnya tampil berbeza dari aspek rekaan terutama perincian pada bahagian leher, lengan serta aksesori seperti samping dan songkok.

Namun, lumrah pereka fesyen, Salikin tidak lari dari fantasi dan idea mempelbagaikan rekaan. Ini termasuk melekat manik pada baju Melayu.

“Siapa sangka ramai pelanggan menggemari idea ini yang dianggap unik dan tersendiri.

“Sebelum ini, baju Melayu bermanik lebih banyak ditempah pengantin lelaki, suasana berubah sekarang di mana baju bermanik menjadi pilihan digayakan pada Aidilfitri,” katanya.

Menggemari rekaan Melayu Johor, rekaan Salikin cenderung menampakkan potongan tulang belut. Ini terselah biarpun ada rekaannya terutama pada bahagian leher menampakkan unsur kontemporari. Lihat saja baju Melayu berwarna kuning yang diberi sentuhan moden kontemporari - sesuai digayakan di pagi Aidilfitri.

Dari segi warna, Salikin berkata, rona terang mampu menyemarak sambutan Aidilfitri biarpun ramai jejaka memilih warna putih sebagai teras utama rekaan. Selain itu, warna luruh lebih menampakkan ciri klasik dan tradisional.

Idea baju Melayu rekaan Salikin pasti memberi variasi gaya terbaru untuk digayakan pada 1 Syawal. Mungkin sebelum ini anda setia memakai baju Melayu cekak musang, apa kata lakukan perubahan kali ini dengan rekaan tulang belut.

“Saya suka menonjolkan rekaan tulang belut atau teluk belanga. Biarpun ada yang mengatakan baju Melayu tulang belut kurang kemas seperti cekak musang, namun bagi saya semuanya bergantung kepada cara kita menggayakannya serta penggunaan aksesori,” kata Salikin.