Mazda3 MPS, Harga atas jalan ialah RM179,895

Pengeluaran Mazda3 CKD dibuat di kilang pemasangan Inokom di Gurun, Kedah. Kapasiti pengeluaran setahun ialah 3,000 unit. Empat varian ditawarkan yang meliputi model sedan dan hatchback. Kedua-dua model didatangkan dengan pilihan enjin 1.6 dan 2.0 liter.

Untuk makluman, sejarah Mazda di Malaysia bermula seawal tahun 1960-an. Lapan tahun kemudiannya, kilang CKD didirikan. Operasi CKD itu bagaimanapun ditamatkan pada 2007. Puncanya, perubahan iklim perniagaan.

Kebangkitan semula jenama itu bermula pada tahun 2008. Beberapa model diperkenalkan secara berperingkat-peringkat oleh Bermaz Motor. Antaranya kenderaan SUV iaitu CX-7 dan CX9, MPV Mazda5 dan Mazda8 selain model sport RX-8 dan MX-5.

MAZDA3 MPS didatangkan dengan enjin MZR 2.3 liter DISI turbocharged.

Segmen sedan eksekutif pula membabitkan Mazda6, segmen subkompak dengan Mazda2, trak pikap BT-50 dan kategori kompak, Mazda3.

Pengarah Urusan Eksekutif dan Pengurus Besar Jualan Luar Negara Mazda Motor Coporation di Jepun, Yuji Nakamine berkata, Malaysia mencatatkan pertumbuhan jenama Mazda terpantas di ASEAN.

“Perniagaan Mazda berkembang lima kali ganda dalam tempoh tiga tahun. Malaysia juga memiliki barisan model Mazda antara terbesar di dunia. Lebih banyak berbanding Jepun,” katanya.

Selain Mazda3 CKD, versi yang lebih berkuasa, Mazda3 MPS turut diperkenalkan. Harus diketahui bahawa model berprestasi tinggi itu hanya ditawarkan di Jepun dan Malaysia.


Model itu diimport sepenuhnya (CBU) tersebut dilengkapi enjin MZR 2.3 liter DISI turbocharged. Ia mampu mencatat kelajuan maksimum 250 kilometer/sejam (km/j). Sementara pecutan 0-100km hanya mengambil masa 6.1 saat.

Ciri keselamatan meliputi kawalan cengkaman, Dynamic Stability Control dan enam beg udara. Paparan pemuka dilengkapi pelbagai paparan maklumat (MID) dan meter gauge LED turbo boost, bluetooth dan sistem bunyi jenama Bose.

Mazda3 MPS didatangkan dalam empat warna iaitu merah, putih, biru dan metalik aluminium. Harga atas jalan ialah RM179,895.