DeGem Koleksi Mutiara


Berdasarkan fakta, mutiara merupakan batu mewah yang kedua popular selepas berlian dan pernah menjadi pilihan Cleopatra di zaman dahulu kala.

Khazanah laut yang penuh misteri ini telah membuatkan mutiara cukup unik dan indah yang dikurniakan oleh Pencipta kepada manusia.

Objek bulat keras yang dihasilkan oleh tiram, hidupan daripada keluarga moluska yang bercangkerang keras ini kini adalah salah satu batu permata yang bernilai dan elegan di dunia.

Keindahannya telah menjadikan mutiara sebagai perhiasan maharaja dan maharani yang memakainya sebagai rantai panjang, dijahit pada pakaian atau perhiasan mahkota.

Menyedari hakikat itu, DeGem, yang lebih dikenali sebagai jenama unggul dalam industri perhiasan dan rias diri sejak lebih dua dekad, sekali lagi mempersembahkan jenama koleksi mutiara terbarunya untuk tahun ini yang bertema South Sea Parade.

Rekaan koleksi barang kemas mutiara asli ini diilhamkan oleh perekanya, Ketua Pereka DeGem, Vivien Koh.

Pertunjukan kali ini terbahagi kepada dua kategori iaitu avant garde dan masterpieces. Bagi kategori avant garde, The Bouquet dan Dewdrops pasti mampu menjadi trend yang gah. Manakala koleski masterpieces terdiri daripada mutiara Baroque yang berbentuk buah pic, diberi nama Tao (bermaksud buah berkhasiat dalam bahasa Cina) dan dipercayai boleh memanjangkan umur si pemakai menampilkan kemewahan fesyen terkini.

Pengurus Pemasarannya, Au Yeong Siew Pheng berkata, trend aksesori ini merupakan gaya fesyen yang mampu mencetuskan sensasi personaliti wanita.

''Koleksi yang dipamerkan kali ini sesuai untuk wanita berumur 20 tahun ke atas kerana ia berkonsepkan versatil, pelbagai warna dan digabungkan dengan pelbagai batu yang memberi aura kepada aksesori itu.

''Bentuk kelopak bunga ros yang sedang berkembang misalnya merupakan trend terkini yang sesuai digunakan sebagai cincin perkahwinan. Begitu juga dengan rekaan bunga daisy yang memberi gaya yang cukup chic dan kontemporari.

''Harga bermula RM2,000 hingga ratusan ribu untuk produk-produk ini sememangnya berbaloi dengan seni rekaan, gabungan batu dan mutiara yang bernilai tinggi diperoleh di sekitar Laut Selatan,'' katanya.

Sementara itu, menurut Vivien, DeGem memilih mutiara yang terbaik dan diolah bagi dijadikan aksesori yang sesuai untuk semua jenis pakaian. DeGem turut menawarkan koleksi eksklusif menggunakan mutiara Baroque dan yang bersaiz besar.

Oleh SADATUL MAHIRAN ROSLI