Produk Herba Hikmah Batu Terapung

Produk kegunaan harian daripada herba


Negara yang kaya dengan kepelbagaian biologi yang belum habis diteroka bakal memberikan lebih banyak pilihan dalam rawatan herba. Pelbagai jenis tanaman herba bukan saja boleh dibangunkan untuk dijadikan makanan tetapi juga sebagai produk kesihatan.

Justeru sebuah syarikat bumiputera, Hikmah Batu Terapung mengeluarkan produk kesihatan berlandaskan Islam menggunakan bahan-bahan mentah yang diperoleh di negara ini.

Pengasas yang juga Ketua Pegawai Eksekutif syarikat berkenaan, Muhammad Awang mula menjalankan usaha menghasilkan beberapa produk herba untuk kegunaan seharian.

Dilahirkan di Kelantan dan berketurunan Pattani, Muhammad mendapat pendidikan di Arab Saudi apabila mengikut ayahnya ke sana semasa berusia 14 tahun dan kembali ke tanah air pada usia 30an.

"Selepas menamatkan pengajian di Universiti King Abdul Aziz, saya mendalami kaedah menghasilkan produk kesihatan menggunakan herba secara Islam," katanya semasa ditemui di premisnya di Taman Industri Lembah Jaya, Ampang, Selangor.

Yakin dengan segala penyakit mempunyai ubatnya, Muhammad sentiasa berusaha menghasilkan pelbagai jenis produk kesihatan.

Berlandaskan kaedah perubatan secara Islam, beliau menggunakan bahan semulajadi yang mudah ditemui seperti lintah, belut, serai wangi, akar dawai, buah telunjuk langit, tongkat ali, buah pinang, bunga serta daun orkid, akar keduduk, akar lalang, buah jarak, pokok serta buah manggis serta minyak buah zaitun.

Muhammad berkata, mengikut Islam, mengambil herba untuk tujuan perubatan perlukan kaedah yang tertib.

"Semua tanaman herba boleh dijadikan penawar penyakit," katanya.

Beliau yang mempelajari mengenai tanaman herba tempatan daripada Orang Asli serta saintis tempatan.

Justeru pada tahun 2007, Muhammad memulakan usaha menghasilkan produk penjagaan kesihatan di rumahnya di Taman Putra Ampang.

Selepas dua tahun, apabila produknya mendapat sambutan yang menggalakkan di kalangan pelanggan, beliau menyewa premis di Taman Industri Lembah Jaya Ampang.

Menggunakan herba, syarikatnya menghasilkan produk kesihatan seperti Minyak Khazanah bagi lelaki dan perempuan, krim Puteri Lagenda, Kapsul Herba, Minyak Rambut, HBT Kopi dan Sabun Herba Lagenda.

Minyak Khazanah Alam misalnya sesuai untuk membantu merawat jerawat dan jeragat, angin ahmar, buasir dan gout.

Krim Puteri pula sesuai bagi lelaki dan perempuan untuk memecahkan lemak serta angin dalam badan, lenguh dan sesuai bagi ibu selepas bersalin.

Kapsul Herba diambil bagi mereka yang menderita darah tinggi, lenguh badan, strok, batu karang dan mencuci darah dan buah pinggang.

Minyak Rambut Puteri Lagenda pula sesuai bagi mereka yang menghadapi masalah rambut termasuk keguguran rambut, uban dan masalah bau rambut.

HBT Kopi bagi lenguh-lenguh badan, strok, gout, membuang toksin dalam badan, mencuci usus dan melancarkan perjalanan darah.

Sabun Herba Lagenda pula untuk mencerahkan kulit, merawat jerawat dan jeragat serta kecantikan kulit.

Apa yang lebih membanggakan dua produk keluaran syarikat Hikmah Batu Terapung telah diuji dan diluluskan oleh SIRIM Berhad.

"Buat masa ini ujian yang dijalankan adalah bagi kandungan logam berat yang terdapat dalam dua produk iaitu Minyak Khazanah Alam dan Kapsul Herba," katanya.

Menghasilkan semua produknya sendiri dapat Amalan Pengilangan Baik (APB) juga mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan.

Buat masa ini syarikat Hikmah Batu Terapung berupaya mengeluarkan sehingga 100,000 kotak sabun dalam masa dua minggu.

Selain mengeluarkan produk kesihatan, Hikmah Batu Terapung juga menjalankan perkhidmatan bekam serta sauna herba.

Bagi mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai produk keluaran Hikmah Batu Terapung boleh menghubungi 03-42700976 atau emel: hikmahbatuterapung@gmail.com.


Nak Buat Duit Dengan Hanya Klik? Jom Klik Sini!