Deodoran Dove Whitening mencerahkan dan melicinkan ketiak

Rangkaian Dove Whitening boleh didapati dalam tiga jenis untuk dipadankan dengan keperluan penjagaan peribadi unik - Dove Whitening Original, Dove Whitening Silk Dry dan Dove Whitening Unscented Roll-On 40 milimiter (ml) dijual pada harga RM7.20.

Sementara itu, Dove Whitening Original Spray dijual pada harga RM14.50 (169 ml) dan boleh didapati di semua farmasi serta pasar raya utama.

Penjagaan rapi ketiak
Ketiak gelap, warna tidak sekata, berbulu dan mengeluarkan bau kurang enak adalah antara senario amat memalukan. Bahagian itu seharusnya dijaga dengan sempurna. Walaupun kedudukannya sulit, tersembunyi kesan seumpama itu mencacatkan penampilan dan membuatkan wanita berasa rendah diri terutama bagi golongan yang gemar mengenakan pakaian tidak berlengan.

Disebabkan ketiak sering tertutup dan terselindung di sebalik lipatan baju, ada segelintir wanita tidak memberi perhatian secukupnya. Malah, ada yang menganggap ia tidak penting seperti bahagian lain pada tubuh. Hakikatnya, walaupun masih terselindung, bahagian bawah lengan boleh dilihat sebagai aset kecantikan wanita.

Keadaan bahagian bawah lengan akan menentukan apa yang boleh dan tidak boleh kita pakai.

Kulit lebih halus

Kajian dilakukan terhadap wanita di sekitar Asia Tenggara mendapati, mereka tidak selesa apabila ketiak gelap dan kulit warna tidak sekata, malah begitu juga jika teksturnya seperti kulit ayam.

Perunding Dermatologi, Profesor Madya Dr Irene Lee, berkata kulit bahagian bawah lengan sangat halus kerana ia mempunyai fungsi pertahanan yang lemah berbanding kulit pada bahagian badan lain.

Katanya, penyingkiran bulu adalah rutin kecantikan biasa setiap wanita, sama ada mengamalkan teknik mencukur atau mencabut bulu bahagian berkenaan seperti plucking mahupun menerusi kaedah waxing. Namun, masih terdapat keburukan akibat amalan itu.

"Ketika bercukur, satu pertiga yang ditanggalkan ialah kulit. Oleh itu, rutin bercukur yang kerap menyebabkan kulit lebih kering dan rosak. Mencabut bulu pula boleh menyebabkan keradangan seperti mengalami alahan dan jangkitan kuman.

"Ia boleh merosakkan kulit dan menjadi kehitaman atau kemerah-merahan sekali gus mencacatkan penampilan.

"Oleh itu, apabila mengalami masalah pada ketiak, wanita haruslah mengamalkan langkah seperti menjaga dengan lembut dan memastikan kelembapan yang secukupnya untuk pemulihan semula jadi," katanya.

Rawatan semula jadi

Membantu ketiak lebih lembut dan cantik, produk kecantikan perlulah mengandungi bahan daripada tumbuhan alam semula jadi.

Dr Irene berkata, pati akar Licorice terkenal sebagai bahan semula jadi yang mempunyai kompaun aktif untuk mengurangkan kegelapan dan membantu mencerahkan kulit.

"Gabungan minyak biji bunga matahari yang menghasilkan vitamin E dan vitamin F pula memberikan kesan kulit lebih lembut, malah memberi lebih kesan lembapan apabila produk penjagaan kulit bawah lengan mengandungi gliserol untuk menghidrasi kelembapan kulit," katanya.

Justeru, membantu wanita masa kini memiliki kulit bawah lengan yang sempurna dengan menggabungkan tiga bahan berkenaan, jenama kecantikan kulit Dove memperkenalkan rangkaian Deodoran Dove Whitening dengan satu perempat krim pelembap unik untuk mencerahkan dan melicinkan kulit bawah lengan.

Ia mampu menambah baik ketahanan kulit, membantu memulih daripada kesan mencukur dan mencabut bulu.

Dove Whitening didatangkan dalam tiga jenis, iaitu Dove Whitening Original, Dove Whitening Silk Dry dan Dove Whitening Unscented Roll-On. Harga RM7.20 untuk 40 mililiter (ml) dan RM14.50 (169ml).