Tonik hati, Jabbar Hidayah HB, keluaran Al-Jabbar Herbs

Makanan penting untuk menjamin anda cerdas apatah lagi sepanjang Ramadan ini.

Justeru, pilih yang mempunyai kandungan tenaga dan serat tinggi bagi menjamin kesegaran dan kecergasan sepanjang hari.

Mereka yang tiada penyakit, jangan menganggap selamat sebaliknya perlu beringat dengan mengambil makanan berkhasiat.

Tonik hati, Jabbar Hidayah HB, keluaran Al-Jabbar Herbs di Taman Prima Saujana, Kajang, Selangor dapat membantu membekalkan tenaga kepada pengamalnya.

Tonik itu melancar pengaliran darah bagi membolehkan tindak balas membantu merawat kerosakan hati yang membengkak, mengecut dan sirosis akibat pertumbuhan sel yang tidak teratur.

Ketua Pegawai Eksekutif Al Jabbar Group, Kamaruzaman Che Hussain, berkata mereka yang menghidap penyakit kronik seperti Hepatitis A, B atau yang berkaitan radang hati sesuai mengambil tonik hati itu.

"Tonik ini bahan alternatif penyembuhan dan pembaikpulihan sel hati.

"Selain membekalkan tenaga dalaman, ia membantu menyuburkan pertumbuhan sel hepatosit (sel-sel hati) yang baru teratur dan lengkap," katanya.

Beliau berkata, tonik itu dirumus daripada 80 peratus bunga terpilih dan antara perubatan alternatif yang mendapat sambutan orang ramai.

Menurutnya, trend masyarakat yang tidak mengamalkan cara hidup dan pemakanan sihat mengundang pelbagai penyakit, antaranya kencing manis, darah tinggi dan kolesterol yang tinggi dalam badan.

"Hepatitis, misalnya, boleh terjadi disebabkan virus, pengambilan dadah, minuman beralkohol, bahan kimia atau jangkitan virus tertentu yang menyumbang kepada hati berlemak atau penyakit lain.

"Teruk atau tidak punca hepatitis bergantung kepada jangka masa pendedahan kepada ejen penyebab kerosakan hati," katanya.

Kamaruzaman berkata, berpengalaman lebih 15 tahun dalam perubatan tradisional memberinya keyakinan untuk memasarkan produk berkenaan.

"Tonik adalah ubat tradisional yang digunakan sejak bertahun-tahun lamanya merawat penyakit berkaitan hati.

"Namun, masyarakat perlu mengelak mengambil makanan berlemak bagi mengelak penyakit lebih serius.

"Elak mengambil minuman yang banyak mengandungi kafein kerana boleh merangsang saraf dan jantung selain menghasilkan asid hidroklorik berlebihan sehingga menyebabkan gastrik.

"Gula serta minuman yang bergas juga tidak baik untuk kesihatan termasuk hati," katanya.