Makanan tambahan probiotik PROBYO, Elken

KETIDAKSEIMBANGAN probiotik di dalam badan mungkin boleh mengundang gangguan kesihatan dalam hidup seseorang. Probiotik merupakan mikroorganisma hidup atau bakteria baik yang membawa kebaikan kepada perumahnya jika diambil pada kadar yang berpatutan.

Ia juga bertindak membantu melaraskan proses pencernaan manusia dengan lebih baik.

Pakar Nutrisi Manusia dan Kesihatan dari Kanada, Dr. Thomas Tompkins, berkata, setiap aktiviti yang dilakukan pada hari ini membawa kesan kepada bakteria baik di dalam badan.

“Sebagai contoh, amalan diet dan gaya hidup tidak sihat, air minuman berklorin, pencemaran, tekanan, penggunaan antibiotik dan sebagainya boleh mengakibatkan kerosakan saluran gastrousus.

“Ia merupakan tempat yang paling berbahaya dan kotor di dalam badan disebabkan semua makanan, toksin dan bakteria usus berkumpul di sini,” katanya selepas memperkenalkan produk makanan tambahan probiotik PROBYO keluaran Elken Sdn. Bhd. baru-baru ini.

Ujar Tompkins, saluran gastrousus yang tidak sihat boleh mengakibatkan gangguan pencernaan seperti gastroenteritis, penyakit keradangan usus, ulser peptik, kanser gastrousus dan lain-lain lagi.

Pengambilan probiotik dalam diet harian melalui makanan tambahan dapat mengembalikan keseimbangan bakteria baik dalam saluran gastrousus sekali gus membantu mencegah penyakit kronik.

“Salah satu elemen penting dalam probiotik baik ialah kandungan bakteria baik perlu mencukupi dari segi kuantitinya.

“Antara ciri lain adalah ia mampu bertahan kepada persekitaran berasid yang tinggi dalam perut supaya ia dapat sampai ke usus,” katanya.

Tambah Tompkins, perjalanan makanan tambahan probiotik adalah panjang dan perlu mempunyai ketahanan suhu panas dalam proses pengangkutan serta penyimpanan.

Katanya, jika ia tidak mempunyai ciri tersebut, kebanyakan bakteria baik itu akan mati atau tidak aktif apabila diambil oleh manusia.

Dalam pada itu, produk makanan tambahan probiotik PROBYO berbeza dengan produk lain kerana ia mempunyai salutan lipid pelindung untuk melindungi enam bilion bakteria yang terdiri daripada lima jenis bakteria yang berbeza-beza.

“Teknologi yang digunakan juga dapat dilindungi daripada haba, jus gastrik dan lembapan persekitaran bagi memastikan probiotik dapat sampai dengan selamat ke mikroflora usus.

“Bakteria baik ini dapat bertindak sebagai pengawal melindungi saluran gastrousus sekali gus memastikan mendapat faedah yang diingini oleh badan,” katanya.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai produk PROBYO sila layari laman web www.elken.com atau hubungi talian 03-7783 3060.